
Automobilový průmysl čelí náročnému období, zaměřuje se na elektromobilitu a autonomní řízení
Erste AM Communications
Automobilový průmysl se aktuálně nachází v náročném období. Dovozní cla, která zavedl americký prezident Donald Trump, zvyšují náklady na export do USA, zatímco mnoha automobilkám zároveň činí rostoucí domácí konkurence na klíčovém prodejním trhu v Číně stále větší potíže. Navzdory určitým obtížím však pokračuje trend směrem k elektromobilitě (EV) a některé automobilky se stále více zaměřují i na to, aby se autonomní řízení stalo běžnou součástí vozů.
Složitá situace na trhu se již odrazila ve výsledcích hospodaření hlavních skupin za první čtvrtletí. Holdingová společnost Porsche SE, která vlastní podíl ve Volkswagenu, vykázala za své klíčové podíly ztrátu ve výši 1,08 miliardy eur. Provozní zisk (EBIT) samotné značky Volkswagen klesl o 85 procent na 112 milionů eur. Téměř celý zisk koncernu na začátku roku byl pohlcen rezervami kvůli přísnějším emisním cílům CO₂ v Evropě a odpisy na exportní vozy určené pro USA. Tržby však vzrostly o 10,2 procenta na 21,2 miliardy eur díky rostoucí poptávce po elektrických modelech ID.4 a ID.7 a několika modelech se spalovacím motorem.
Francouzský výrobce automobilů Stellantis zaznamenal v prvním čtvrtletí výrazný pokles prodeje. Počet dodaných vozů klesl meziročně o 9 procent na 1,2 milionu. Druhý nejdůležitější trh, Severní Amerika, dopadl obzvlášť špatně s poklesem prodeje o 20 procent. Obtížné prostředí dopadá i na japonské automobilky. Toyota očekává za finanční rok končící v březnu 2026 téměř pětinový pokles zisku. Jako důvody uvádí silnější jen, vyšší ceny materiálů a dopad amerických cel.
Poznámka: Zmíněné společnosti byly vybrány jako příklad a neslouží jako investiční doporučení.
Japonský automobilový průmysl tvrdě zasažen americkými cly
Silně exportně orientovaný japonský automobilový průmysl trpí v důsledku amerických cel obzvlášť výrazně. Americký prezident Donald Trump zavedl 25% přirážku na dovoz automobilů a jejich dílů a nedávno oznámil možnost dalšího navýšení cel. Určitou úlevu mají výrobci, kteří finální montáž vozidel provádějí v USA – část celního poplatku si totiž mohou nechat vrátit.
Japonský vývoz automobilů do USA v květnu kvůli Trumpovým clům prudce poklesl. Podle japonského ministerstva financí byla hodnota dodaných automobilů a autodílů do USA meziročně nižší o 24,7 %. Objem vývozu však klesl pouze o 3,4 %, vysvětlil Taro Saito, hlavní ekonom institutu NLI Research. Někteří výrobci pravděpodobně snížili ceny, aby navzdory americkým clům neodradili své zákazníky v USA. Toyota se mezitím snaží vyjednat snížení cel – výměnou za to nabídla, že bude ve své prodejní síti v Japonsku prodávat modely amerických konkurentů.
Další společnosti se zaměřují na investice v USA. Volkswagen jedná s americkým ministerstvem obchodu o urovnání celního sporu a na oplátku nabízí další investice v USA. „Byl jsem osobně ve Washingtonu a od té doby jsme v pravidelném kontaktu,“ řekl generální ředitel skupiny Oliver Blume německému deníku Süddeutsche Zeitung.
Čína zvyšuje prodeje elektromobilů, BYD zvyšuje náskok před Teslou
Čína v poslední době dále posílila své vedoucí postavení v oblasti elektromobilů, a to jak z hlediska výroby, tak i jejich využívání. Vozy se spalovacím motorem rychle ztrácejí podíl na čínských silnicích – podle Čínské asociace automobilového průmyslu by letos poprvé mělo více než 50 % nově prodaných vozů v Číně tvořit elektromobily. Nárůst elektromobility je v zemi politicky podporován a státem dotován. Elektřina je navíc podle odborníka Cua Tung-šu z Auto Industry Association v Číně „velmi levná“, zatímco ropa je dražší. Peking již více než deset let dotuje nákup elektrických vozidel.
To se odráží i v úspěchu čínských výrobců elektromobilů. Lídrem odvětví v Číně je společnost BYD, která už delší dobu svádí těsný souboj s americkou Teslou – v poslední době ji v celosvětových prodejích dokonce předstihla. BYD předstihuje Teslu také v Evropě, kde se americký výrobce dále propadá. Podle údajů společnosti Jato Dynamics si čínská značka, která působí na evropském trhu teprve několik let, v dubnu zaregistrovala 7 231 nových vozů, zatímco Tesla 7 165. Americká firma miliardáře Elona Muska trpí zastaralou a úzkou modelovou nabídkou, která prošla modernizací teprve nedávno. Navíc má Tesla v Evropě problém s image kvůli Muskovým politickým aktivitám a postojům. Loni BYD nahradil německý Volkswagen jako největší automobilku v Číně, která je zároveň největším automobilovým trhem na světě.
Rostoucí poptávka po elektromobilech jde ruku v ruce s rostoucí poptávkou po bateriích, což vedlo i k mimořádnému úspěchu nedávného vstupu čínského výrobce bateriových článků CATL na burzu. Společnost získala celkem 4,6 miliardy USD nového kapitálu, což z ní činí zatím největší IPO letošního roku.
Evropští výrobci se zaměřují na autonomní řízení
Automobilky kladou důraz také na samořiditelné vozy, zejména proto, že Evropa v této oblasti zaostává. V Číně a částech USA jsou autonomní minibusy a taxi již běžnou součástí silničního provozu. V Evropě sice vznikají pilotní projekty, ale zatím nejsou tak rozšířené. Podle plánů předních představitelů odvětví by se to však mělo brzy změnit.
V červnu představil Volkswagen sériový model svého samořiditelného elektrického dodávkového vozu ID Buzz, který by měl zahájit pravidelný provoz v roce 2026, nejprve v Hamburku a Los Angeles a později i v dalších městech. Příslušné memorandum o porozumění již bylo podepsáno s berlínským dopravním podnikem (BVG). „Autonomní řízení je skokem do absolutní budoucnosti,“ řekl Christian Senger, člen představenstva divize Volkswagen Užitkové vozy zodpovědný za autonomní mobilitu, při premiéře vozu.
Další společnosti v současnosti uzavírají spojenectví v oblasti autonomního řízení, a to částečně i proto, aby mohly v tomto segmentu konkurovat americkým technologickým firmám, jako je Alphabet. Na 29. mezinárodním kongresu o automobilové elektronice podepsalo 11 společností prohlášení o záměru společně vyvíjet a využívat otevřený software pro budoucí generace vozidel. Mezi signatáře patří automobilky jako BMW a Porsche, stejně jako přední dodavatelé Bosch, Continental a ZF Friedrichshafen.
Japonský průmyslový gigant Toyota mezitím zvažuje spolupráci s Alphabetem. Toyota a Waymo, dceřiná společnost Alphabetu, oznámily možnou spolupráci na vývoji technologií pro autonomní řízení. Obě firmy chtějí spojit své silné stránky a vyvinout platformu pro samořiditelné vozy.
Tento článek nepředstavuje investiční doporučení ani investiční poradenství podle příslušných právních předpisů.
Všechny uvedené informace jsou pouze informativní a nezávazné.
Hodnota investičních nástrojů může stoupat i klesat, jejich minulá výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Stanovené investiční cíle nejsou zaručeny s ohledem na nepředvídatelné výkyvy na finančních trzích.