Automobilový trh: Evropské průmyslové giganty znovu cítí větší optimismus
Erste AM Communications
Od 9. do 14. září se v Mnichově konal veletrh IAA Mobility, jedna z největších a nejvýznamnějších akcí automobilového průmyslu na světě. Evropské automobilky zde opět působily sebevědoměji. Tento dojem potvrzují i nejnovější data oborového sdružení ACEA. Evropský automobilový trh totiž dokázal vyrovnat propad z června, kdy prodeje klesly o 7,4 %. V červenci se naopak zvýšily o stejných 7,4 % meziročně. Od začátku roku však trh stále vykazuje mírný pokles o 0,7 % na necelých 6,5 milionu prodaných nových vozů.
Z pohledu jednotlivých výrobců si Volkswagen v prvních sedmi měsících upevnil svou vedoucí pozici na trhu, když prodal o 3,8 % více vozů. Více automobilů prodaly také značky BMW, Mercedes-Benz a Renault. Naopak mateřská společnost Opelu Stellantis a také Tesla zaznamenaly pokles. Americký průkopník elektromobility dokonce hlásí propad prodejů o 43,5 %. Čínský výrobce elektromobilů BYD v EU prodal za prvních sedm měsíců roku 2025 přibližně 58 tisíc vozů, zatímco loni to bylo jen něco přes 16 tisíc. To představuje nárůst prodejů o více než 250 %.

Registrace nových vozů vybraných značek v EU
Čína a USA jako problematické trhy pro evropské automobilky
Evropský automobilový průmysl má v současnosti velké obavy především z klíčových trhů – Číny a USA. V USA budou výrobci a dodavatelé čelit dovozní dani ve výši 15 %, což je šestinásobek dosavadní sazby. V Číně se pak značky Volkswagen, Mercedes-Benz a BMW potýkají s problémy s odbytem. Navíc čínští výrobci stále intenzivněji pronikají na evropský domácí trh.
Na letošním veletrhu IAA se také objevilo více čínských automobilů než kdykoli předtím. Na akci se přihlásilo 116 čínských výrobců, což je po Německu druhý největší počet vystavovatelů. Němečtí a čínští dodavatelé soupeřili o pozornost návštěvníků veletrhu zejména v oblasti elektromobility. Své ambice na vstup do Evropy dali na IAA jasně najevo výrobci jako BYD, Leapmotor, Changan či Xpeng. Jejich testovací vozy byly k vidění po celém městě a čínské stánky v areálu výstaviště přitahovaly značnou pozornost.

Podíl na trhu značek osobních vozů v EU
Čína chce vyrábět vozy „v Evropě, pro Evropu“
„Do Evropy jsme přišli natrvalo,“ uvedla na veletrhu IAA viceprezidentka čínské automobilky BYD Stella Li. Tato společnost specializující se na elektromobily chce v budoucnu zásobovat evropský trh vozy vyrobenými ve svých evropských továrnách. Výroba má začít v novém závodě v Maďarsku už koncem letošního roku. „Učíme se být více evropskými i v samotné produkci,“ řekla manažerka zodpovědná za evropský byznys. Do dvou až tří let chce BYD pokrývat veškerou poptávku evropského trhu z lokálních továren.
„Všechno, co děláme, začíná požadavky evropských zákazníků,“ prohlásil na IAA v Mnichově Wei Haigang, odpovědný za mezinárodní obchod u automobilky GAC. „To znamená: v Evropě, pro Evropu.“ Toto motto zaznělo i na tiskových konferencích čínské luxusní značky Hongqi a předního exportéra Chery. Slogan připomíná strategii německých automobilek v Číně. „Jdou podle stejného scénáře, jaký používají Němci v Číně,“ komentoval Tu Le, zakladatel konzultantské firmy Sino Auto Insights.
Strategie „v Číně, pro Čínu“ je přitom i odpovědí evropských automobilek, zejména Volkswagenu, který se snaží zvrátit negativní trend na tamním trhu. Mezi lety 2020 a 2024 mu tam totiž prodeje klesly téměř o čtvrtinu. Podobně jako VW chtějí i BMW a Mercedes-Benz vyvíjet a vyrábět vozy přímo v Číně, aby lépe odpovídaly vkusu místních zákazníků. To, co je důležité pro čínské zákazníky, bývá totiž v Evropě až druhořadé – a naopak. Například asistenční systémy řidiče se musí přizpůsobit provozu v čínských megaměstech, zatímco vysoké rychlosti známé z německých dálnic tam nehrají velkou roli. Mnozí čínští kupci také kladou velký důraz na infotainment, který jim umožní sledovat filmy nebo hrát hry během dopravních zácp. V Evropě je naopak větší poptávka po menších vozech vhodných pro jízdu v úzkých ulicích.
Xpeng a další chtějí dohnat vývoj a výzkum
Aby mohli lépe vyhovět potřebám evropských zákazníků, chtějí čínské automobilky více investovat také do vývojových center přímo v Evropě. Brian Gu, viceprezident čínské značky Xpeng, zdůraznil, že jeho společnost tento týden otevírá vývojové centrum v Mnichově. Xpeng se tím snaží položit základy pro dlouhodobou přítomnost na trhu prostřednictvím větších lokálních investic. Hlavní designér automobilky Hongqi Giles Taylor zase uvedl při představení elektromobilu EHS5, že jeho firma provozuje evropské vývojové centrum již sedm let a soustředí se v něm na vývoj vozů pro evropské zákazníky.
Data evropského sdružení ACEA přitom podtrhují rostoucí dominanci Číny na globálním i evropském trhu, ale zároveň ukazují, že v oblasti výdajů na vývoj mají čínští výrobci stále co dohánět. V roce 2024 se v Číně vyrobilo 34 % všech vozidel na světě. Podle údajů ACEA tak země výrazně předstihla Evropu s podílem 19 % a Severní Ameriku s 17 %. Pokud jde ale o výzkum a vývoj, čínské automobilky v roce 2023 investovaly přibližně 25 miliard USD, zatímco evropský automobilový průmysl do této oblasti vložil téměř 85 miliard USD.
Evropa na cestě ke snižování emisí CO₂, kritika zákazu spalovacích motorů od roku 2035
Na elektromobilitu se nesoustředí jen čínské, ale i německé automobilky. Volkswagen plánuje, že v Evropě získá dvacetiprocentní podíl v segmentu menších elektromobilů (tzv. B-segment). Nedávná studie navíc ukazuje, že evropský automobilový průmysl je na dobré cestě k přechodu na elektromobilitu. Podle organizace ICCT musí výrobci snížit emise svých flotil už jen o několik gramů CO₂, aby splnili příští dílčí cíl EU pro rok 2027.
Na veletrhu IAA se však hodně diskutovalo i o jednom sporném tématu – plánovaném zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory od roku 2035. Řada německých politiků a zástupců automobilového průmyslu na IAA volala po zmírnění a větší flexibilitě tohoto harmonogramu přechodu na elektromobilitu.Evropa na cestě ke snižování emisí CO₂, kritika zákazu spalovacích motorů od roku 2035
Na elektromobilitu se nesoustředí jen čínské, ale i německé automobilky. Volkswagen plánuje, že v Evropě získá dvacetiprocentní podíl v segmentu menších elektromobilů (tzv. B-segment). Nedávná studie navíc ukazuje, že evropský automobilový průmysl je na dobré cestě k přechodu na elektromobilitu. Podle organizace ICCT musí výrobci snížit emise svých flotil už jen o několik gramů CO₂, aby splnili příští dílčí cíl EU pro rok 2027.
Na veletrhu IAA se však hodně diskutovalo i o jednom sporném tématu – plánovaném zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory od roku 2035. Řada německých politiků a zástupců automobilového průmyslu na IAA volala po zmírnění a větší flexibilitě tohoto harmonogramu přechodu na elektromobilitu.
Německý kancléř Friedrich Merz (CDU) i samotní organizátoři veletrhu IAA se při jeho zahájení vyslovili pro změny plánovaného zákazu. „Jednostranné politické závazky k určitým technologiím jsou v zásadě špatným přístupem hospodářské politiky – a to nejen pro tento průmysl,“ uvedl Merz. Podle něj je v regulaci potřeba více flexibility. Hildegard Müller, prezidentka Německého svazu automobilového průmyslu, který IAA pořádá, vyzvala k prověření reality a k úpravě kurzu klimatické politiky EU vůči automobilovému sektoru. Spotřebitelé podle ní zatím nejsou dostatečně připraveni na přechod k elektromobilitě.
Podobné požadavky zaznívají z průmyslu opakovaně. Němečtí sociální demokraté však vidí věc jinak. „Ti, kdo zpochybňují odklon od spalovacích motorů na fosilní paliva, mohou krátkodobě sklízet potlesk, ale ohrožují dlouhodobou konkurenceschopnost naší země a vyvolávají nejistotu v hospodářství,“ uvedl Armand Zorn, místopředseda poslanecké frakce SPD v Bundestagu.
Tento článek nepředstavuje investiční doporučení ani investiční poradenství podle příslušných právních předpisů.
Všechny uvedené informace jsou pouze informativní a nezávazné.
Hodnota investičních nástrojů může stoupat i klesat, jejich minulá výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Stanovené investiční cíle nejsou zaručeny s ohledem na nepředvídatelné výkyvy na finančních trzích.