Čelí automobilový průmysl nové krizi s čipy?
Erste AM Communications
Výrobci automobilů mohou čelit nové krizi v oblasti polovodičů. Hlavní dodavatel čipů, společnost Nexperia, se v poslední době potýká s problémy v dodávkách poté, co nizozemská vláda převzala kontrolu nad firmou, kterou dříve řídila čínská mateřská společnost. Po převzetí Čína zastavila vývoz produktů Nexperia, jako jsou čipy pro automobilový průmysl.
Podle Německého svazu automobilového průmyslu (VDA) poté společnost informovala výrobce automobilů a dodavatele, že již nemůže zaručit plné dodávky svých čipů. Nexperia je klíčovým dodavatelem pro automobilový průmysl, protože polovodiče této společnosti se často používají v řídicích jednotkách elektronických systémů vozidel. Nexperia provozuje mimo jiné výrobní závod v Hamburku, je však závislá na dodávkách z Číny, které nyní již nejsou dostupné.
Oborová asociace varuje před hrozícím zastavením výroby
„Situace by brzy mohla vést k výraznému omezení výroby, a možná i k úplnému zastavení výroby,“ varovala prezidentka VDA Hildegard Müllerová. Podle výpočtů Asociace farmaceutických společností založených na výzkumu (VFA) by nedostatek čipů mohl dokonce uvrhnout Německo do recese už letos. V závislosti na tom, jak dlouho automobilový a dodavatelský průmysl nebudou moci získávat polovodiče od společnosti Nexperia, by podle prognózy VFA, kterou cituje německý deník Handelsblatt, mohl růst hrubého domácího produktu (HDP) klesnout o 0,04 až téměř 0,5 procentního bodu.
Nexperia je dceřinou společností čínské firmy Wingtech a její evropské sídlo se nachází v Nijmegenu. Nizozemský ministr hospodářství Vincent Karremans nedávno rozhodnutím amsterdamského hospodářského soudu odebral čínskému vlastníkovi společnosti kontrolu. Přitom se odvolal na zákon, který je využíván jen velmi zřídka. Cílem je zabránit odlivu technologických znalostí a duševního vlastnictví do Číny. Ministr uvedl, že obchodní spor mezi USA a Čínou s konfliktem kolem Nexperie nesouvisí. Soudní dokumenty však ukazují, že Spojené státy naléhaly na Haag, aby tento krok učinil.

Výrobci automobilů tvrdí, že výroba je zatím zajištěna
Podle společností byl dopad na výrobní závody zatím omezený. Skupina Volkswagen minulý týden varovala před možnými krátkodobými přerušeními výroby, ale v pátek opět oznámila, že situace je pod kontrolou. Podle VW nedojde tento týden k žádným odstávkám navzdory nedostatku čipů. „Podle současného stavu je výroba vozidel v německých závodech zajištěna i pro příští týden,“ uvedla společnost v pátečním prohlášení. To platí i pro dceřiné značky Audi a Porsche, stejně jako pro závody Škoda a Seat v Česku a ve Španělsku, dodal mluvčí VW.
Jak se však situace vyvine v listopadu, zatím nelze předpovědět. „S ohledem na dynamický vývoj nelze vyloučit krátkodobé dopady na výrobní síť koncernu Volkswagen,“ vysvětlil.
Podobné prohlášení vydala i společnost BMW. „Výroba v našich závodech pokračuje podle plánu,“ uvedl mluvčí výrobce. „Jsme v úzkém kontaktu s našimi dodavateli a průběžně situaci vyhodnocujeme, abychom včas identifikovali možné riziko v dodávkách a přijali odpovídající opatření.“
Velcí dodavatelé, jako například ZF, již zřídili pracovní skupiny, které se situací zabývají. Společnost uvedla, že spolupracuje se zákazníky a dodavateli na udržení stability dodavatelských řetězců a na vyhodnocování alternativních dodavatelů. Na dotaz pak Bosch uvedl: „Stejně jako ostatní zákazníci Nexperie čelíme i my značným výzvám v důsledku současné situace. Proto doufáme v rychlé vyřešení mezi zúčastněnými stranami, které pomůže zmírnit současné úzké hrdlo v dodávkách.“
Německá a nizozemská vláda pracují na vyřešení konfliktu
Nizozemská vláda v současnosti hledá dohodu s Čínou. Podle vlastních vyjádření ministr hospodářství Vincent Karremans minulý týden telefonicky hovořil se svým čínským protějškem Wang Wentaoem. „Diskutovali jsme o dalších krocích, abychom našli řešení, které bude v zájmu Nexperie, evropské i čínské ekonomiky,“ vysvětlil Karremans.
Také německá vláda pracuje na řešení tohoto konfliktu. „Situace zatím není vyřešena, ale opravdu na tom pracujeme,“ uvedla německá ministryně hospodářství Katherina Reiche. Společně s Evropskou komisí jsou podle jejích slov v kontaktu s čínskou vládou. Německá vláda se obrátila na čínského ministra obchodu, aby zajistila obnovení vývozu čipů. Během návštěvy čínského vyjednávacího týmu v Bruselu, která je naplánována na příští čtvrtek, se podle všeho budou na pořadu jednání vedle vzácných zemin probírat také otázky týkající se polovodičů a společnosti Nexperia.
Německý automobilový průmysl rovněž intenzivně pracuje na zmírnění hrozícího nedostatku čipů. Jak Volkswagen, tak Mercedes-Benz oznámily, že hledají alternativní zdroje dodávek. Mezitím chce podle ministerstva hospodářství německá vláda snížit závislost firem na čipech ze zahraničí. Mluvčí ministerstva neuvedla žádné konkrétní podrobnosti, ale sdělila, že vláda je v kontaktu s průmyslem a odkázala na strategii pro mikroelektroniku, kterou nedávno schválil kabinet a která se zaměřuje na odolnost dodavatelských řetězců.
Vysoký podíl čipů Nexperia na trhu znamená, že nedostatek zasahuje velké množství odvětví a společností. Podle deníku Handelsblatt nutí problémy Nexperie německé strojírenské podniky k reorganizaci jejich dodavatelských řetězců. Nejvíce jsou postiženy strojírenské firmy, jejichž řídicí a pohonné systémy jsou závislé na čipech Nexperia. Ačkoli by tyto standardní čipy mohly vyrábět i jiné společnosti, musely by nejprve projít potřebnými certifikačními postupy, vysvětlil Handelsblatt.
Tento článek nepředstavuje investiční doporučení ani investiční poradenství podle příslušných právních předpisů.
Všechny uvedené informace jsou pouze informativní a nezávazné.
Hodnota investičních nástrojů může stoupat i klesat, jejich minulá výkonnost nezaručuje výkonnost budoucí. Stanovené investiční cíle nejsou zaručeny s ohledem na nepředvídatelné výkyvy na finančních trzích.